Forum: Åpent forum

Fjellfiske Oppdal

Flott sone dere har her. Er stadig innom sonen for å sjekke nyheter. Er det noen av dere som har eller har tenkt til å fiske i Sarpsborg og omegn så ta en tur innom sonen Fisketeam Ramberg

Mvh
Bjørn Rino Ramberg Andersen

På fisketur med Lars og Lars

Lars Lenth fra Bård og Lars og mannen bak filmkameraet Lars Nilssen kommer til Oppdal. Nilssen kåserer om sin forvandling fra romantisk skaufisker til en mer bevisst storørretjeger og Lenth vil fortelle bakgrunnshistorien til hvordan serien “På fisketur med Bård og Lars” ble til og hvordan de arbeider i forkant av produksjonen når det gjelder research og manus.

4. mars i kinosalen i Oppdal kulturhus. Bill. bare kr 170,-
Kjøp biletter her

Stakkars laksen

Snart er fiskesesongen i Øvre Driva over...

Asgeir Vagnildhaug

Sluttdato er 15 september, og det har sålangt vært en sesong med bra oppgang av laks hvis en tar utgangspunkt i laksebørsen på www.ojfl.no (og Auna Sport). Mørke tall på sjøaure er desverre også tilfelle i år. Det skulle vært så mye mye mer. Nå har vi grunn til å være bekymret for hva resultater stamfiske på nettopp sjøaure skal bli. Sjøauren ble i hovedsak beskattet på de nederste km i Driva i sommer, og det var et langvarig kluddslag som varte i flere uker. Synd men sant at det ikke var sesongkvote.

Et stort lyspunkt i sommer var at Øvre Driva grunneierlag, som OJFL er leitaker av, godtok det fremlagte forslag om regulering av fiske på laks og sjøaure i Driva. Her ble det satt en sesongkvote på laks og sjøaure pålydene 5 stk. Det hjalp svært lite når det ikke ble tilfelle for valdene lengst opp i Driva, nemlig den strekningen som Vinstradalen og Loe utmarkslag er grunneiere på. Her har enkelte fiskere gått fullstendig av skaftet, og slått ihjel over 20 lakser. Dette har de selvfølgelig lov til å gjøre, da hverken fylkesmannen eller grunneierlaget har satt noen som helst fangstbegrensning på laks. Det er kun fangstbegrensing på sjøaure som gjelder for 2009 sesongen for Oppdal kommunes del av Driva (1 stk pr døgn). Men det må være lov til å spørre hvor slike holdninger kommer fra! Selv opplevde jeg å høre følgende uttalelser fra en lokal fisker: “Om det så står 30 lakser i denne laksehølen, og jeg tar 29 av de, så gir jeg f… i det!”

Man kan også være spent på hva fangsstatistikken for Vinstradalen og Loe utmarkslag sin elv sier. Det er kjent blandt lokale laksefiskere at det har vært en gjeng svært så effektive laksefiskere som har holdt til i denne delen av elva i sommer. Det har gått rykter om at de har tatt 20-30 lakser hver, og det er i det minste gjort en del vitneobservasjoner. Selv opplevde jeg å bli jugd til da jeg lurte på om det var blitt noe fangst da jeg møtte en av disse. Før jeg gikk bort til karen, såg jeg at han pakket en laks inn i plastikkpose og stakk den opp i ryggsekken. “Neeei, det er så å si tom elv…..” Ingen av disse laksene er meldt inn på laksebørsen, så for de sanne fakta sin del får en håpe at denne fiskergjengen melder inn all laksen de har tatt til utmarkslaget.

Jeg har selv tatt over 20 lakser pr sesong i Øvre Driva for noen år tilbake. Da var jeg bevisst på at forvaltningsstrategien i ei elv med lakseparasitten gyrodactalus salaris var forenlig med at så lite laks som mulig skulle gyte i elva for å unngå en oppsving i gyro – populasjonen. 20 lakser var uansett mye mer laks enn det jeg trengte til mitt eget forbruk, så mesteparten ble gitt bort til slekt og venner.

Nå er det fiskesperre som er fokuset knyttet til nettopp forslaget om regulering av fisket i Driva. Godt mulig det er uheldig at mye laks gyter i elva, men nå er vi avhengige av velykket stamfiske for å kunne ha nok genmateriale i tilfelle det skal bygges en fiskesperre langt nedi sunndalen. For det er nettopp laksen og sjøauren som holder til i Oppdals del av Driva som er mest verdifull til avl.

Fisketur for utenbygdinger

Etter en liten prøvetur som gav voldsom mersmak, planlegger vi kombinert padle og fisketur til Oppdalsfjellene i løpet av august en gang. Og siden man skal holde seg til regelen om å “lytte til erfarne fjellfolk” kunne jeg ikke truffet bedre på sone. Vi har 2,5 dager, bil, to kajakker, sluk/meite/flue-stenger, hytte i Skardalen og telt som utgangspunkt. Den foreløpige planen går som følger:

Dag 1
Begynne ved Gjevilvasshytta og padle Gjevilvatnet + fiske elve-/bekkeutløpene (fikk en 750g ørret ved Raudøra(?) i forrige uke, men det er litt mye folk der). Er også nysgjerrig på om det er noen av vannene i tilknytning til Gjevilvatnet det er verdt å ta turen inn til. Er det for eksempel fisk i Glupbekktjønna eller Rensbekktjønna?

Dag 2
Tenkte vi å sette ut kajakkene i Dalsvatnet og padle/fiske oss oppover mot Angårdsvatnet og Hesjingbekken. Har prøvd meg i Tovatna uten hell tidligere. Svingte også innom Skomakertjønna tidligere i sommer og der virker som det står noe, men jeg var ikke kar om å få noe opp der heller.

Dag 3
Må vi hjem igjen til Oslo, men håper på å gjøre et stopp på veien. Er det noen fine elvestopp langs veien man ikke bør unngå? Er det verdt å traske opp til Elgsjøen for en dagstur? Eller burde man bare komme seg rett til Atnasjøen/elva?

Andre alternativ
Vi holder til ved Skarvatnet, men selv om jeg har fått fin fisk der synes jeg vannet er litt kjedelig å fiske. Er riktignok litt nysgjerrig på Dørreselva nede ved dammen der. Var også inne ved Langtjønna i forrige uke, men fikk bare noen småpinner. Er det andre ting innover der som er verdt et besøk? Har også hørt bra ting om Rembekktjønna(?) oppe ved steinhytta der før, men har ikke fått noe der oppe. Er det verdt et nytt forsøk? Siste område jeg har lurt litt på er vannene ved Vangshaugen, noe å hente der?

Uten å røpe deres beste hemmeligheter, er det vann/områder vi burde prioritere opp eller ned? Alle innspill mottas med stor takk.

Bursdagslaks på Lønset

Bursagslaks2

Det ble en flott bursdag på Geir Krovoll natt til onsdag 8/7.
Vannføringen i Gravundshølen var relativt stor,men det rykket likevel hardt i stanga til Geir utpå natta.Laksen var meget stri og utfallet var ikke sikkert da han manglet både klepp og håv,attpåtil var han alene.Han klarte å holde laksen tilbake i hølen.
Etter en stund klarte han å lande laksen ved elvebredden.Tekniske data er 9kg/100cm.Geir Krovoll landet den første laksen i Oppdal kommune også i fjor.
Grattis.
Tekst/foto
Erik Gunnar Fagerhaug.

bursdagslaks1

Fast fisk

Hvordan går det med fiskinga i Oppdal? Jeg har sagt at jeg gir 12 laks og sjøaurefluer til den som tar en laks (eller sjøaure) i Oppdal i juni. Det ryktes at det er mista fisk ved Vollan denne uka så sjansen er der. Fordi om laksen er der så er vel elva stort sett for stor nå i Oppdal. Har vært i Sunndalen på jobb noen dager nå. Det må jeg si at det har gått på bra med aure i det siste. Også endel laks. Det som ikke er bra er at folk gir f… i kvotene.

Skjellprøver av all fisk i Driva

Skjellprøver av all fisk i Driva

For alle involverte som jobber for Drivas framtid, blir det to hektiske sesonger før det trolig står en fiskesperre nede i sunndalen.I dette arbeidet ønsker vi nå å skaffe oss så mye informasjon som mulig om de ulike fiskeartene.Fiskerne får nå i oppdrag å ta skjellprøver av hver eneste fisk de tar,død eller levende,aure eller laks.Fiskerne kan bidra med svært viktig informasjon,som forskerne i dag ikke har noen god forklaring på.
Det er bare å hente skjellprøvekonvolutter i butikkene som selger fiskekort.
Hvordan tar man så skjellprøver?
Det er bare å følge beskrivelsen på konvolutten.
Det vil bli en fin premie til den som har levert flest konvolutter,men hovedpremien blir trukket ut blant alle som har bidratt til forskningen.
Av praktiske årsaker skal alle skjellprøvekonvoluttene fra oppdal puttes i en kasse inne på Auna sport.
Her er også hovedlageret med konvolutter.
Har du spørsmål?
Ring Erik Gunnar Fagerhaug.
99642946.

skjellprøvekonvolutt

Stamfiske på Lønset

Gratis kastekurs ved Kullsjøen

Kastekurs ved kullsjøen

Opdal jæger og fiskarlag inviterer til fluefiskekurs ved kullsjøen.
Dette kurset er for nybegynere,men vi skal prøve denne gangen å gi tips til erfarne fluefiskere.kurset er gratis,det går i kveld kl 18.00.Når vi slutter vet ingen,men det som er sikkert er at vi fortsetter i morgen til samme tid.
Velkommen

Varig vern av Langvella

Langvella 1

I flere år har vi naturglade bekymret oss over en mulig utbygging av Langvella,men nå er det klart.Langvella blir trolig vernet.Det er et solid flertall i stortingets energi og miljøkomite som går inn for vern av vassdraget.
Mine tanker går til lokalpolitikerne som har jobbet knallhardt for elva og naturlandskapet.Langvella er min barndoms elv,hvor jeg måtte klatre i trærne for å løsne markklyser fra greinene.Her fikk jeg den første lærdommen om våre forfedres virksomhet med dyregraver og ledegjerder fra urtiden.
Det har lenge vært kjent at en utbygging ville gitt lite kraft og store ødeleggelser i denne dalen.
Til alle dere som har stått på i denne saken
TAKK
Erik Gunnar Fagerhaug

Langvella

Fantastisk prestasjon av Olsen.

Tirsdag ble en lykkedag for en av Drivas mest rutinerte fluefiskere.
På enhånds fluestang lurte Tore Olsen en 18,3kilos laks nede i Sunndalen.
Legger ut en filmsnutt av hendelsen,håper kvaliteten av opptaket er greit,Stig Sødal er fotograf.NB vil tro at auraavis har mer om saken.

Hauken

D va en gång to feska som svømt rundt. Den ene liten og spe, den ander stor og feit. Den minste spor den største ka hanj ha gjort for å bli så stor?
“Jo” sa den største, “dæ æ bærre og bit på krokinj åt haukinj, så bli du stor du au!”

Annonse